Skånsk Chilis chilisås är hetare än någonsin

Chilisåstillverkaren Skånsk Chili grundades 2013 av Sakura Kristina Holmqvist och hennes man i det egna växthuset i Asmundtorp nära Landskrona. Under åren har de sålt sina egentillverkade såser på marknader i Sverige och utomlands. Men våren 2020 kunde de med förskräckning se hur marknad efter marknad ställdes in. Försäljningskanalerna försvann tillsammans med planerna om ytterligare tillväxt. När Sakura nu med facit i hand ser tillbaka på 2020 så blev det till slut ett bra år, ett rekord år faktiskt. Och det tack vare samarbete med Lidl.


Historien om den omtyckta såstillverkaren Skånsk Chili började med en fyraårig utlandsvistelse i Japan. Sakura Kristina Holmqvist upptäckte där chilins magi och olikheter när det kommer till smak. Väl hemma i Sverige igen föddes idén om en egen odling, Skånsk Chili var fött.


Idag odlas över 1700 plantor från drygt 30 chilisorter i de egna växthusen. Det hela sker helt ekologiskt med nyckelpigor och guldögonsländelarver som bekämpningsmedel av bladlöss. Passion, noggrannheten och respekten för djur och natur resulterar i en variation av chilisåser som vuxit i popularitet sedan starten 2013. Mycket populär är den ekspånsrökta BBQ-såsen.

Text And Image Section

”Jag laborerade med olika träslag i den egna röken och upptäckte hur ekspånen berikade chilin på bästa sätt” säger Sakura.


Men allt som hon och hennes man byggt upp höll sen på att raseras våren 2020.


”Vi skrev under ett upprop gällande hotet mot vår verksamhet tillsammans med flera andra små matproducenter och det var väldigt skönt att Lidl hörsammade det. Att vi nu kan sälja våra såser i Lidls butiker över hela Sverige har förändrat allt till det bättre” fortsätter Sakura.


I dag säljer Skånsk Chili sin Srirachasås och BBQ-sås på Lidl. Ett samarbete som möjliggjort att Skånsk Chili nu kan planera för att utvidga sina chiliodlingar då fler och fler svenska konsumenter förälskat sig i den goda hettan.