Lidl laddstationer
Passa på att ladda bilen när du handlar hos oss på Lidl. Just nu bygger vi ut vårt nät av laddstationer med 100 % grön el, så att du kan vara mobil på ett hållbart sätt.
Väljer du att ladda genom Lidl Plus-appen får du lägre pris.
Användning
Så här laddar du din elbil
Ladda med Lidl Plus-appen:
- Ladda ned Lidl Plus-appen
- Klicka på "Lidl Charge" och klicka via kartan på önskad laddstation eller skanna QR-koden vid önskad laddstation
- Starta och avsluta laddningen med appen
Via smartphone:
- Använd din smartphone och scanna QR-koden på laddstolpen.
- Logga in och välj betalningsmetod. Kostnaden för din laddning baseras på din faktiska energiförbrukning. Priset som faktureras är per kWh. Observera att vi kommer att reservera ett totalt belopp på maximalt 485 kr vid din betalning, vilket också är det högsta belopp som kan komma att faktureras. Efter avslutad laddning kommer vi enbart att ta betalt för det faktiska beloppet för din laddning, överstigande del av det reserverade beloppet kommer att annulleras.
- Anslut laddkabeln till ditt fordon.
- Terminalen visar när bilen laddas.
- För att avsluta laddningen, använd länken i din smartphone eller koppla ur din laddkabel från ditt fordon.
Ladda via Roaming:
- Använd ditt RFID-kort eller e-mobility-app
- Håll RFID-kortet vid RFID-kortläsaren eller skanna QR-koden vid önskad laddstation
- Starta och avsluta laddningen via RFID-kortläsaren eller appen*
*Kontrollera om din leverantör erbjuder roaming med Lidls laddstationer. Observera att din leverantörs priser och villkor gäller när du laddar via roaming.
Lidl Plus-appen
Fördelar med Lidl Plus-appen
1. Hitta laddstationer
Alla laddstationer med information om prestanda och typ av stolpe
2. Tillgänglighet
Visar alla tillgängliga laddstationer och laddningsprocessen i realtid
3. Navigation
Hitta laddstationer i närheten
4. Filter
Filtrera efter den rätta typen av laddstationer
5. Laddningshistorik
Historik över alla laddningar
E-mobility: Vår väg till succé
Grön el
Vid våra laddstationer i Sverige laddar du med 100 % grön el. På så sätt bidrar vi till en hållbar mobilitet och hjälper klimatet.
Utbyggnad av laddningsinfrastruktur
E-mobilitet behöver en täckande försörjning. Därför bygger vi ut vår laddningsinfrastruktur hela tiden. Vårt mål är att förse alla butiker med en laddstationer.
Vi satsar på olika typer av laddstationer, där vissa kan ladda med upp till 150 kW. DC- laddstationer med snabb laddningsfunktion finns mest tillgängliga.
Laddstolparnas tillgänglighet
I Lidl Plus-appen kan du se laddstationernas tillgänglighet, prestanda och plats i realtid.
Allmänna villkor och dataskyddspolicy
När du använder våra laddstationer kan vi behöva samla datauppgifter. Dessa data kan inte användas av Lidl Sverige för att identifiera personer.
För mer information, allmänna villkor samt dataskyddspolicy från vår servicepartner ”Chargepoint” klicka här.
Om du har några frågor eller funderingar om E-laddstationer kan du hitta vår FAQ nedan eller ta kontakt med vår kundtjänst på 020 - 190 80 70, eller vår kundtjänst kontaktformulär här. Öppettider är helgfria vardagar 08:00-19:00.
Frågor & svar
Vår servicepartner "chargepoint" utreder faktisk förbrukning och betalning. Om ingen förbrukning har skett så återbetalas pengarna inom 30 dagar, men oftast sker det snabbare än så.
Vår servicepartner "chargepoint" utreder faktisk förbrukning och betalning. Om ingen förbrukning har skett så återbetalas pengarna inom 30 dagar, men oftast sker det snabbare än så.
Vår servicepartner "chargepoint" utreder faktisk förbrukning och betalning. Vi har inte möjlighet att påskynda hanteringen, utan om ingen förbrukning har skett så återbetalas pengarna inom 30 dagar.
Ett kvitto skickas till den angivna e-postadressen. Kontrollera att e-postadressen är korrekt och ifall kvittot kan ha hamnat i din skräppost.
För att vi ska kunna utreda ärendet behöver vi från dig som kund få in underlag på att fel debitering har skett. Välkommen att kontakta vår kundtjänst här.
Börja med att scanna QR-koden som finns på laddstolpen med din smartphone. Du kommer sedan behöva logga in och välja betalningsmetod. När detta är gjort ansluter du laddkabeln till ditt fordon och genom terminalen ser du att bilen laddas. Under frågor & svar kan du läsa mer om hur laddningen går till.
I dagsläget finns det inget kort eller tagg för betalning, utan betalningen sker online genom ditt inlogg, där du väljer din betalningsmetod. Instruktioner för betalningen finner du på denna hemsida eller genom att scanna QR-koden vid laddstolpen.
Lidl App
AC - 3,5 SEK per kWh
DC - 4,6 SEK per kWh
Via smartphone
AC - 4 SEK per kWh
DC - 5,8 SEK per kWh
Ingen app krävs för att du ska kunna ladda ditt fordon. Med hjälp av din smartphone scannar du QR-koden på laddstolpen och loggar in. Du väljer även din betalningsmetod under inloggningsprocessen.
Du behöver ingen kod för att starta din laddning. Med hjälp av din smartphone scannar du QR-koden på laddstolpen och loggar in. När du är inloggad och har valt din betalningsmetod ansluter du laddkabeln till ditt fordon. Terminalen visar när laddningen är igång.
Tyvärr är informationen om RFID-kort felaktig. För att ladda behöver du scanna QR-koden på laddstolpen genom din smartphone, där du sedan kommer att välja din betalningsmetod.
Det finns ingen gräns för hur länge man får ladda. Det är inga problem att ladda flera gånger om dagen om man skulle behöva det.
Vi erbjuder inte gratis laddning vid våra butiker. När du väljer att ladda ditt fordon hos oss betalar du 2,95kr/kw för AC och 4,4kr/kw för DC.
Vid våra laddstationer hittar du olika typer av laddare, där den vanligaste är typen DC 50 kW.
I dagsläget har vi inga samarbetspartners. Instruktioner för laddning finner du genom att scanna QR-koden på laddstolpen.
Om din laddning inte kan avslutas behöver du säkerställa att du följer laddningsinstruktionen. Om problemet kvarstår är du välkommen att ringa till Chargepoint som hjälper dig. Numret till Chargepoint hittar du vid laddstolpen.
Om du inte får ut laddkabeln ur bilen ska du låsa bilen följt av att låsa upp den igen. Därefter ska låsningen av laddkabeln släppa. Skulle laddkabeln ändå inte gå att få loss, tryck då på den röda "emergency"-knappen på laddstationen.
Skulle displayen och QR-koden inte fungera innebär det dessvärre att ladstationen tillfälligt är ur funktion. Du är välkommen att testa en annan av våra laddstationer.
Då vi inte har någon gräns för hur länge eller hur ofta man får ladda, så kan vi inte göra något åt detta. I övrigt gäller riktlinjer för parkering som finns anslagen vid de flesta av våra butiker.
I dagsläget har våra laddstationer samma öppettider som butiken.