Tidpunkt: oktober 2024
Version: 2.0
Lidl Plus Integritetsmeddelande
Innehållsförteckning
2. Kontaktuppgifter till ansvarig person och till dataskyddsansvarig
3. Ändamål, rättsliga grunder och mottagare
3.1 Registrering för Lidl Plus och kontoadministration
3.3 Fastställa dina produktintressen samt skapa personanpassad reklam
3.4 Optimering av marknadsföringsåtgärder, butiksnätverk och butiksdesign
3.7 Erbjudanden från samarbetspartner
4. Till vilka andra mottagare lämnar vi ut dina personuppgifter?
4.2 Överföring av uppgifter inom Lidl-koncernen
4.3 Överföring av uppgifter till mottagare i andra länder
5. Hur länge sparar vi dina personuppgifter?
6. Vilka rättigheter har du när det gäller behandlingen av dina personuppgifter??
1. Översikt
Lidl Plus är ett Loyalty-program (i nedanstående ”tjänster” eller ”Lidl Plus“), som förser dig med skräddarsydda erbjudanden och rabatter från företagen inom Lidls företagskoncern samt från utvalda samarbetspartner.
För att kunna använda vissa online-tjänster inom Lidls företagskoncern kommer du behöva registrera dig för Lidl Plus, (”online-tjänster “, som exempelvis online-butiker, Click & Collect Service, Apps osv.) Vänligen beakta att vissa funktioner endast finns tillgängliga via Lidl App. Till exempel krävs det att du identifierar dig med Lidl App i kassan, så att dina köp i våra Lidl-butiker kommer med i din Lidl Plus-profil.
2. Kontaktuppgifter till ansvarig person och till dataskyddsansvarig
Med undantag för avvikelser som nämns i det nedanstående är det Lidl Stiftung & Co. KG, Stiftsbergs-traße 1, 74172 Neckarsulm (“Lidl Stiftung“,“vi“,“oss“) som ansvarar för behandlingen av dina personuppgifter med avseende inom Lidl Plus.
Det går att nå dataskyddsansvarig på Lidls Stiftung via ovan angiven adress eller via dataskydd@lidlplus.se
3. Ändamål, rättsliga grunder och mottagare
3.1 Registrering för Lidl Plus och kontoadministration
Syftet med behandlingen/ rättsliga grunder
Efter att du har registrerat dig kan du använda Lidl Plus till alla våra länkade online-tjänster med samma användarnamn och lösenord som du har för ditt Lidl Plus konto. Du får också åtkomst till dina konto-uppgifter, inköpshistorik och alla övriga Lidl Plus funktioner via ditt Lidl Plus-konto.
Vid Lidl Plus registreringen hanteras följande uppgifter:
- förnamn
- efternamn
- födelsedatum
- E-postadress
- mobilnummer
- lösenord
- titel (valfritt)
- kön (valfritt)
- adress (valfritt)
Vi begär att få veta ditt födelsedatum eftersom det krävs att du fyllt arton år för att du ska ha lov att använda Lidl Plus (se nummer 4.2.1 i allmänna villkor) och vissa specifika produkter (som alkoholhaltiga drycker).
Det är valfritt att ange din adress och ditt efternamn på ditt Lidl Plus-konto.
Men dessa uppgifter kommer dock att vara nödvändiga för användning av vissa funktioner.
Om du registrerat dig i Lidl-appen för Lidl Plus, kommer vi också att behandla uppgifter kopplade till din valda butik. Utöver nämnda uppgifter erhåller vi även information via eventuella online-tjänster som du använt, såsom dina tidigare lagrade betalmetoder samt din inköpshistorik. Dessa uppgifter kan du sedan ladda ner från ditt Lidl Plus-konto.
Vi behandlar uppgifter som insamlats i samband med registreringen för följande syften:
- kommunikation med dig
- verifiera din identitet som kontohavare (till exempel vid återställt lösenord)
- överföring av ditt köp & användarbeteende till din kundprofil
Dessutom använder vi din e-postadress för att skicka dig ett meddelande när ditt konto används av en ny enhet.
Följande uppgifter behandlas för att säkerställa registrering/inloggningsförfarandet:
- E-postadress och mobiltelefonnummer
- IP-adress
- musrörelser
- tid spenderat på registreringssidan
- online-identifierare som enhets-ID
- webbläsarinformation (namn på webbläsare och version)
- namn och version på enhetens operativsystem, där webbläsaren finns installerad
- din enhets nätverksplats vid inloggningen
- datum och klockslag för registrerings- / inloggningsförsöket
- information huruvida registrerings- / inloggningsförsök lyckats eller ej.
Om du önskar använda vår betaltjänst Lidl Pay (se nedan nummer 3.9) kommer s.k. ”dubbelfaktor-autentisering” integreras med inloggningsförfarandet. Vid registreringen av ditt Lidl Plus-konto, skickas en kontrollkod till ditt mobiltelefonnummer eller e-postadress, som vi har uppgifter om. Detta garanterar att endast du får tillgång till ditt konto, även om en part har kunskap om ditt lösenord. Dubbelfaktor-autentiseringen kan stängas av när som helst via vår kundtjänst. Sker detta går det inte att använda din Lidl Pay mer.
Rättslig grund för ovan berörd behandling är artikel 6.1 b) och f) i Dataskyddsförordningen GDPR. Detta innebär att vi hanterar dina personuppgifter i syfte att tillhandahålla avtalsenliga tjänster. Vårt legitima behandlingsintresse bygger på beskrivet syfte ovan.
Mottagare / olika slags mottagare
Om du loggar in på onlinetjänster som Lidl Plus-användare vidarebefordrar vi uppgifterna till respektive onlinetjänst-operatör, som behövs för att tillhandahålla tjänsten som du efterfrågat. Beroende på er-bjuden tjänst är dessa uppgifter följande:
- Verifierade inloggningsuppgifter (till exempel e-postadress, lösenord, mobilnummer),
- Kontaktuppgifter (till exempel namn, adress, födelsedatum),
- Sparade betalmetoder
- Information som finns inlagt och sparat av dig i ”Om mig” under kontoinformation.
Vi utelämnar även dina kontaktuppgifter till företag inom Lidl-koncernen, som du kommer i kontakt med i samband med kundtjänstärenden.
3.2 Butiksbesök
Syften med behandlingen / rättslig grund
Om du använder Lidl Plus, kan du vid butiksbesök identifiera dig i kassan. I dessa fall samlar vi in följande uppgifter:
- Butiken du besökt,
- varor du köpt eller återlämnat såsom typ, mängd och pris,
- kuponger som du löst in,
- kvitto med totala summan på köpet,
- betalningstidpunkten och använd betalningsmetod
När du gör inköp i Lidl-butiker samlar du på dig digitala poäng som du kan lösa in mot Lidl Plus-kuponger. För att inlösa kupongerna räknas alla insamlade poäng ihop som hör till ditt kundnummer. Även återlämnade varor beaktas vid poängberäkningen.
Den rättsliga grunden för detta är artikel 6.1 b) i Dataskyddsförordningen GDPR. Detta innebär att vi behandlar ovan nämnda uppgifter på grundval av avtalsförhållandet mellan dig och oss.
I syfte att förhindra ekonomisk skada för företagen i Lidl-koncernen analyserar vi ditt köpbeteende och förebygger på så vis eventuella bedrägerier. I synnerhet utvärderar vi huruvida och hur ofta varor åter-lämnas. Den rättsliga grunden för detta är artikel 6.1 f) Dataskyddsförordningen GDPR. Vårt legitima behandlingsintresse bygger på de beskrivna syftena ovan.
I händelse av produktåterkallelser kommer vi att kontrollera om du har köpt den berörda produkten så att vi kan meddela dig om återkallelsen. Detta förfarande syftar till att skydda din hälsa (artikel 6.1 d) Dataskyddsförordningen GDPR) och grundar sig på vårt legitima intresse att meddela dig om eventuella produktåterkallelser (artikel 6.1 f) Dataskyddsförordningen GDPR).
3.3 Fastställa dina produktintressen samt skapa personanpassad reklam
Syftena bakom databehandlingen / rättsliga grunder
Via Lidl Plus bedömer vi vilka produkter, kampanjer och tjänster som kan vara av potentiellt intresse för dig. Bedömningen sker särskilt på grundval av följande uppgifter:
- butiksinköp (till exempel köpta eller återlämnade varor med angivande av typ, mängd och pris)
- demografiska uppgifter (till exempel ålder, kön, bostadsort),
- sparade uppgifter på Lidl Plus-kontot
- uppgifter om levnadsförhållanden och intressen, som sparats i avsnittet ”om mig”
- aktiverade och / eller inlösta kuponger
- deltagande i lotterier och kampanjer
- utnyttjande av erbjudanden från samarbetspartner som beskrivs i nummer 3.7 (till exempel tid-punkt, mängd, plats),
- använda Lidl Plus-funktioner
- nyttjande av vår betaltjänst Lidl Pay.
Dessutom databehandlas följandeuppgifter från onlinetjänsterna för att identifiera dina intressen:
- Användningsdata för Lidl-appen, t.ex.
o besökta App-avsnitt
o visade artiklar
o operativsystemets version
o identifiering av enhet
o systemspråk och valt land
o använd version av Lidl-appen
- Spårningsdata t.ex.
o Annonsidentifierare (iOS IDFA, Android-annonserings-ID eller Huawei-ID, e-postadress, adress, mobiltelefonnummer)
o IP-/ MAC-Adress
o HTTP-Header,
o Unikt ID från enheten
o bruksanvisningar om apparna och webbplatserna (länkar som klickats på, besökta om-råden, varaktighet och användningsfrekvens, antal klickar och nerrullad text),
o bruksanvisningar om apparna och webbplatserna (länkar som klickats på, besökta om-råden, varaktighet och användningsfrekvens, antal klickar och nedrullad text),
o App- och Event-Token,
- Uppgifter från företagens online-tjänster som ingår i Lidl-koncernen som till exempel:
o deltagande vid enkäter och tävlingar
o köpfrekvens
o webbspårningsdata från onlinetjänsterna
- Ditt konsumentbeteende i samband med onlinetjänsternas marknadsföring, till exempel
o tidpunkten för nyhetsbrevets öppnande
o länkar och områden som klickats på
o användningens varaktighet och frekvens
Vi använder metoder som bygger på matematisk statistik för att identifiera dina intressen. För detta ändamål kommer dina personuppgifter också att jämföras med uppgifter från andra kunder. Utifrån denna jämförelse kan vi bedöma vilka varor och kampanjer som är relevanta för kunder med jämförbara intressen.
Vi tar vara på sådana insikter för att kunna ge dig och andra kunder, som använder onlinetjänsterna, bästa möjliga personligt anpassad reklam med optimala erbjudanden och rabatter. När det är möjligt får du personligt anpassad information om varor, kampanjer, lotterier, nya tjänster, kundenkäter och senaste nytt om erbjudanden inom streaming, butiker, online-butiker, blommor, foton och reseerbjudanden. Vi använder dessa insikter för att optimera användningen av Lidl Plus programmet.
Den rättsliga grunden för detta är artikel 6.1 b) Dataskyddsförordningen GDPR. Detta innebär att vi behandlar ovan nämnda uppgifter på grundval av avtalsförhållandet mellan dig och oss.
Mottagare / olika slags mottagare
Därutöver kan vi lämna ut uppgifter som beskrivs i detta stycke till andra företag inom Lidl-koncernen eller till tredje part, såvida en rättslig grund föreligger (särskilt genom ditt samtycke till utnyttjande av spårnings teknik via våra onlinetjänster).
3.4 Optimering av marknadsföringsåtgärder, butiksnätverk och butiksdesign
Syften med databehandlingen/rättslig grund
Om du anger din adress till oss i samband med registreringsprocessen eller vid ett senare tillfälle via Lidl Plus-kontot, kommer vi att använda den för att optimera vår marknadsföring (till exempel utdelning av flygblad, affischannonsering) och för att utveckla vårt butiksnätverk.
Behandlingen utav sådana uppgifter kommer äga rum med stöd av berättigat intresse. Vårt berättigade intresse utgör att optimera våra olika säljkanaler (artikel 6.1 f) Dataskyddsförordningen GDPR.
3.5 Google reCaptcha
Syften med behandlingen/rättslig grund
För att skydda våra registrerings- / och inloggningsförfaranden från attacker och missbruk via automatiska softwares (s.k. ”bots”) använder vi oss av Google reCaptcha. Genom bots kan försök göras att komma åt lösenord till kundkonton eller att sabotera webbplatsens funktioner genom massdataöverföringar.
Google reCaptcha upptäcker om webbplatsen används av en mänsklig användare eller en bot. Detta görs genom att analysera användarbeteendet (tid som spenderas på sidan och musrörelser). IP-adressen läses av Google som tar reda på om den vid ett tidigare tillfälle ansetts tillhöra en bot. Om IP-adressen har tillhört en bot enligt tidigare kontroller, förser Google oss med denna upplysning. Vi spar sådana IP-adresser för att undanröja framtida sabotageangrepp. I samma stund som du öppnar registreringssidan påbörjas analysen.
Den rättsliga grunden för behandlingen utgör artikel 6.1 f) Dataskyddsförordningen GDPR. Vårt berättigade intresse uppstår som en följd av ovan nämnda syften.
Mottagare / olika slags mottagare
Genom att vi drar nytta av tjänsten Google reCaptcha kommer ovan nämnda uppgifter även bli föremål för databehandling via Google LLC, 1600 Amphitheatre Parkway, Mountain View, California 94043, USA. Vi har inget eget inflytande över Googles behandling och hantering av uppgifterna. Mer information om Googles databehandling hittar du här: https://policies.google.com/privacy.
3.6 Tävlingar
Syften med behandlingen/rättslig grund
Som Lidl Plus-användare har du möjlighet att delta i olika tävlingar. Om inga annat specificerats, kommer dina personuppgifter bli föremål för behandlingen i samband med ditt deltagande vid tävlingens genomförande (till exempel, när vinnaren utses, delges om sin vinst och får vinsten skickad till sig) och för att samla in information om dina intressen enligt vad som anges i sektion 3.3.
Den rättsliga grunden för detta är artikel 6.1 b i GDPR, dvs. vi behandlar ovannämnda uppgifter på grundval av avtalsförhållandet mellan dig och oss.
Mottagare / olika slags mottagare
Utöver ovan nämnd fastställande av dina intressen och för att skapa personligt anpassad marknadsfö-ring, kommer dina uppgifter enbart att överföras till företag inom Lidl-koncernen eller till tredje part, i den mån det krävs för tävlingens genomförande (till exempel genom att leverera priset via ett logistik-företag).
3.7 Erbjudanden från samarbetspartner
Syften med databehandlingen /rättslig grund
Lidl Plus ger dig möjlighet att utnyttja erbjudanden och nedsatta priser från valda samarbetspartners. Vissa av dessa erbjudanden förutsätter att du identifierar dig som Lidl Plus-kund med ditt digitala kund-kort för att kunna utnyttja dem. I sådant fall meddelar samarbetspartnern oss om det använda special-erbjudandet samt förser oss relevanta uppgifter (så som tidpunkt, antal, plats).
Om specialerbjudanden är använda inom Lidl Plus genom avtalsslutande med våra samarbetspartner, mottar vi dina kontaktuppgifter från dem (som E-postadress och mobilnummer). Vi gör det så att vi kan tillgängliggöra det korrekta erbjudande till ditt konto.
Vi använder informationen om ditt användande av erbjudanden från våra samarbetspartner för att fastställa dina intressen och för att kunna förse dig med personaliserad marknadsföring enlig vad som be-skrivits ovan.
Den rättsliga grunden för detta är artikel 6.1 b i GDPR, dvs. vi behandlar ovannämnda uppgifter på grundval av avtalsförhållandet mellan dig och oss.
Mottagare / olika slags mottagare
I den mån du önskar utnyttja erbjudanden från samarbetspartner via Lidl Plus, förmedlar vi endast de uppgifter som styrker att du är Lidl Plus-användare till samarbetspartnern, så att denne samarbetspart-ner kan se till att du får tillgång till erbjudandet.
3.8 Lidl Charge
Syften med databehandlingen /rättslig grund
För att kunna ladda vid en av Lidls laddningsstationer måste du först identifiera dig med Lidl Plus. Om du inte har registrerat din adress hos Lidl Plus ännu, ombeds du ange en faktureringsadress, så att det går att betala. Vid laddningen blir följande uppgifter kopplade till ditt kundnummer föremål för be-handlingen:
- datum för laddningen
- laddningens omfattning (kWh)
- laddningsprestada (kW)
- laddningsstart och avslut (klockslag),
- vilken sorts laddningskontakt som används
Uppgifter om användningen av butikernas laddningsstationer tar vi till vara på för att identifiera dina intressen och kunna visa dig personligt anpassad marknadsföring, enligt beskrivningarna ovan.
Den rättsliga grunden för detta är artikel 6.1 b i GDPR. Detta innebär att vi behandlar ovannämnda upp-gifter på grundval av avtalsförhållandet mellan dig och oss.
Mottagare / olika slags mottagare
Om du väljer en laddningsstation och en kontakt via Lidl Plus från E-Mobility-tjänsterna, vidarebefordrar vi dina kunduppgifter till Lidls kundtjänst, Lidl Sverige KB. i syfte att möjliggöra laddningen. Den rättsliga grunden för uppgiftslämnandet är artikel 6.1 b i GDPR.
3.9 Lidl Pay
Syften med databehandlingen /rättslig grund:
Som Lidl Plus-användare kan du välja att registrera ditt kredit- eller betalkort via vår mobila betalnings-tjänst "Lidl Pay" och bekvämt göra dina betalningar (till exempel i Lidl-butiker) per mobiltelefon. För att registrera dig och använda Lidl Pay är det nödvändigt att ange kredit- eller betalkortsnummer, CVV/CSV-kod och kortets utgångsdatum. Dessa uppgifter tas fram samt krypteras och sparas direkt i de PCI-DSS- och PCI 3DS-certifierade systemen på vår betalningsplattform. Dina personuppgifter jämförs med det företagets uppgifter som utfärdat kortet. Därmed sker en kontroll av att du är den rätte ägaren till kredit-/betalkortet.
Vid en lyckad Lidl Pay-registrering, skickar betalningsplattformen en token som bekräftelse till oss, som vi i vår tur sedan länkar till ditt kundkonto.
Den rättsliga grunden för detta är artikel 6.1 b) i GDPR, dvs. vi behandlar ovannämnda uppgifter på grundval av avtalsförhållandet mellan dig och oss.
Mottagare / olika slags mottagare
Dina kredit- eller betalkortsuppgifter vidarebefordras till respektive företag i Lidl-koncernen i samma ögonblick som du använder Lidl Pay i en Lidl-butik för att möjliggöra betalningen. Uppgifterna blir föremål för det företagets behandling utifrån företagets egna ändamål (såsom på grund av skattemässiga skäl).
För att möjliggöra betalningen i överensstämmelse med gällande bestämmelser i direktiv (EU) 2015/2366 ("PSD 2"), tillämpliga nationella lagar och förordningen (EU) 2018/389 utbyter vi specifik information (till exempel persondata om dig, transaktionen och ditt betalningsbeteende) med din kreditenhet eller med den som utfärdat ditt betalmedel (kredit- eller betalkort) med hjälp utav våra egna tjänsteleverantörer.
Behandling görs på grundval av artikel 6.1 b) GDPR (betalningsgenomförande) och på grundval av artikel 6.1 c) GDPR (efterlevnad av ovan nämnda lagstadgade skyldigheter).
I syfte att förebygga bedrägeri, blir ditt mobiltelefonnummer föremål för behandling i samband med registrering, autentisering och betalning samt utelämnas till betaltjänstoperatören. Den rättsliga grunden för detta är artikel 6.1 f i GDPR, där vårt berättigade intresse består i att förebygga bedrägerier.
4. Till vilka andra mottagare lämnar vi ut dina personuppgifter?
4.1 Översikt
Utöver de fall som nämns i 3.1 - 3.9 vidarebefordras dina personuppgifter utan ditt samtycke endast om lagen tillåter detta, vilket är fallet om:
- vi har ett legitimt intresse att vidarebefordra dina personuppgifter för administrativa ändamål inom Lidl-koncernen och dina rättigheter och intressen avseende skydd av personuppgifter i den mening som avses i artikel 6.1 f i GDPR inte har företräde.
eller
- vi anlitar en tredje part för att utföra behandlingen, som vi valt med stor omsorg och som in-gått avtalsförpliktelser med oss, enligt vilka denna part endast får hantera behandlingen enligt våra anvisningar.
4.2 Överföring av uppgifter inom Lidl-koncernen
De uppgifter som lämnats i registreringssyfte kommer delas inom Lidl-koncernen för interna administrativa ändamål, samt för en fungerande gemensam kundtjänst.
Sådant utlämnande av personuppgifter anses rättfärdigat i ljuset av vårt legitima intresse att dela uppgifterna för administrativa ändamål inom vår företagsgrupp (artikel 6.1 f i GDPR).
4.3 Överföring av uppgifter till mottagare i andra länder
Under vissa omständigheter kan det bli nödvändigt att vi lämnar ut dina personuppgifter till mottagare i ett tredjeland eller länder utanför Europeiska unionen (EU)/Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES).
EU-kommissionen har i ett beslut om adekvat skyddsnivå intygat att vissa tredjeländer har en dataskyddsnivå som är jämförbar med GDPR. En översikt över tredje länder med ett adekvansbeslut finner du här. Vad gäller tjänsteleverantörer med huvudkontor i USA anses de endast ha adekvat skyddsnivå, om de certifierats enligt EU-US Data Privacy Framework.
Om det inte finns något beslut om adekvat skyddsnivå säkerställer vi överföringen genom andra mekanismer. Det kan till exempel röra sig om bindande företagsregler, standardavtalsklausuler från Europeiska kommissionen, certifikat eller erkända uppförandekoder.
Om inget annat anges sker överföringen till tredjeland antingen på grundval av ett beslut om adekvat skyddsnivå eller säkras genom någon av de mekanismer som anges ovan. Om du har några frågor om detta kan du kontakta vårt dataskyddsombud ( avsnitt 2).
5. Hur länge sparar vi dina personuppgifter?
Vi raderar eller anonymiserar dina personuppgifter så snart de inte längre behövs för angivna ändamål. Vanligtvis spar vi dina personuppgifter, så länge som du deltar i Lidl Plus. Om du inte uppvisat aktivitet under de senaste 24 månaderna eller själv raderat ditt Lidl Plus-konto, meddelar vi dig om förväntad uppgiftsradering. Därefter har du 72 timmar på dig att avbryta raderingen genom en vanlig inloggning. Utifall att dina uppgifter enligt lagstadgade krav måste sparas under en längre tid eller för att säkra, göra gällande eller genomdriva rättsliga anspråk, kommer vi behålla dina uppgifter även efter att kontot har raderats. Men uppgifterna kommer enbart behållas så länge som lagen tillåter att de sparas i varje enskilt fall.
Skulle du inte använda Lidl Pay på 24 månader raderas inhämtade uppgifter via funktionen samt funkt-ionen själv. Du kan alltid registrera om dig på nytt hos Lidl Pay när du vill.
Av säkerhetsskäl kommer ditt Lidl Pay-konto automatiskt att raderas, om du matar in fel lösenkod för Lidl Pay fem gånger i rad.
Samtliga personuppgifter som du lämnat till oss i samband med kundtjänstförfrågningar kommer att raderas eller anonymiseras av oss senast 90 dagar efter sist förfrågan. Enligt vår erfarenhet inkommer vanligtvis inga fler förfrågningar efter 90 dagar. När rättshavare gör sina rättigheter gällande sparas persondata som bevis i 3 år efter sista förfrågan, så att vi hinner lämna tillräckliga upplysningar samt uppfylla våra lagstadgade skyldigheter.
Vi sparar loggfilerna där vi registrerar dina interaktioner med Lidl Plus (t.ex. din inloggning, återställning av lösenord, osv.) under en period på upp till 90 dagar.
6. Vilka rättigheter har du när det gäller behandlingen av dina personuppgifter?
Du har rätt att kostnadsfritt begära information om de personuppgifter som sparats om dig i enlighet med artikel 15.1 i GDPR.
Om de legala skyldigheterna föreligger, är du berättigad till rättelse (artikel 16 GDPR), radering (artikel 17 GDPR) och inskränkt behandling (artikel 18 GDPR).
Förutsatt att det är du som tillhandahållit uppgifterna, har du rätt att begära utelämning av uppgifterna enligt artikel 20 GDPR.
Om databehandlingen utförs på grundval av artikel 6.1 e) eller f ) i GDPR, har du rätt att göra invändningar enligt Artikel 21. Om du gör invändningar mot behandlingen kommer vi endast ha lov att fortsätta med behandlingen, om vi kan bevisa tvingande legitima skäl som väger tyngre än dina åberopade skyddsintressen. Invändningar mot behandling av personuppgifter går att skicka när som helst till dataskydd@lidlplus.se
Om behandlingen baseras på samtycke i enlighet med artikel 6.1 a) eller artikel 9.2 a) GDPR kan du när som helst återkalla ditt samtycke med framtida verkan utan att det påverkar lagligheten av den tidigare behandlingen.
Du har också rätt att lämna in ett klagomål till en dataskyddsmyndighet. Ansvarig tillsynsmyndighet är den myndighet som finns i det land där du bor eller det land där den personuppgiftsansvariga är baserad.